Švedski zdravstveni odgoj bazira se na promociji zdravlja i dobrobiti djece

Na konferenciji za medije održanoj u rujnu, psihologinja i psihoterapeutkinja Nikolina Essert, psiholog i psihoterapeut Matej Čuljak, te izvršna direktorica udruge »U ime obitelji« Željka Markić govorili su o predmetu koji Zagreb namjerava ponuditi u školama sljedeće godine.

Autorica: Matea Grgin


TVRDNJA:

»Spolni odgoj koji se naslanja na švedski model [ne poštuje faze razvoja čovjeka niti zakonitosti razvoja mozga, već] predstavlja stav da je stupanje u spolne odnose norma koju adolescenti trebaju zadovoljiti.«

Izvorna objava: Hrvatski Spomenar

Ocjena:

NEUTEMELJENO

 

Izvor: Bru-n0 / Pixabay

Najava zamjenice zagrebačkog gradonačelnika Danijele Dolenec da bi u zagrebačke škole mogao biti uveden izborni predmet zdravstvenog odgoja i obrazovanja izazvala je niz reakcija, a  održano je i nekoliko konferencija – među kojima je i ona udruge U ime obitelji održana 22. rujna ispred zagrebačkog Gradskog poglavarstva.

Na konferenciji su, kako prenose mediji, govorili psihologinja i psihoterapeutkinja Nikolina Essert, psiholog i psihoterapeut Matej Čuljak, te izvršna direktorica udruge U ime obitelji Željka Markić. Za vrijeme svog izlaganja, Essert je kazala kako »spolni odgoj koji se naslanja na švedski model ne poštuje faze razvoja čovjeka niti zakonitosti razvoja mozga, već predstavlja stav da je stupanje u spolne odnose norma koju adolescenti trebaju zadovoljiti.«

Švedska se, prema podacima UNESCO-a, smatra pionirom na polju seksualnog obrazovanja. Još 1935. godine pokrenuli su Komisiju za populaciju koja je prikupila mišljenja građana o seksualnom životu i obitelji. Na temelju njihovih podataka, opisan je program politika koje su uključivale, između ostalog, brigu za majku i dijete, higijenu u domu i seksualno obrazovanje. 

Kao izborni školski predmet, seksualno obrazovanje uvedeno je 1942., a 13 godina kasnije, Švedska je postala prva zemlja koja je obvezala sve škole da nude učenicima seksualno i spolno obrazovanje. Osim u školama, informacije i pristup liječnicima mladima su omogućeni u Centrima za mlade koji djeluju od sedamdesetih godina.

Švedska nacionalna strategija za seksualno i reproduktivno zdravlje i prava donesena 2020. godine temelji se na zaključcima Guttmacher-Lancet komisije iz 2018. godine. Inače, Guttmacher institut je istraživačka organizacija posvećena unaprjeđenju seksualnog i reproduktivnog zdravlja diljem svijeta. U izvješću iz iste godine koje su pisali u suradnji s medicinskim časopisom Lancet opisuju viziju za seksualno i reproduktivno zdravlje koja je utemeljena na ljudskim pravima, te preporučuju po njima nužne korake i uvjete koji omogućuju cjelovito obrazovanje na tom polju. 

Prema izvješću na kojemu se temelji švedski model seksualnog i reproduktivnog zdravlja, nužno je da svi ljudi:

  • Ostvaruju tjelesni integritet, privatnost i poštovanje osobne autonomije,

  • slobodno definiraju vlastitu seksualnost, seksualnu orijentaciju, spolni identitet i njegov izražaj,

  • odlučuju kada (ako uopće) biti seksualno aktivni,

  • biraju svoje seksualne partnere,

  • imaju sigurna i ugodna seksualna iskustva,

  • odlučuju s kime i kada (ako uopće) stupiti u brak,

  • odlučuju kako i kada (ako uopće) imati djecu,

  • imaju cjeloživotni pristup informacijama, resursima, uslugama i podršci koji su potrebni za postići prethodno navedene točke, bez diskriminacije, iskorištavanja, nasilja i nagovaranja.

Cilj seksualnog i reproduktivnog obrazovanja u Švedskoj je promoviranje zdravlja i dobrobiti učenika i stvaranje uvjeta u kojima mogu donijeti svjesne i neovisne odluke, navodi se u opisu predmeta. Smatra se da škola mora doprinijeti razvoju i razumijevanju svojih i tuđih prava, te prenijeti važnost pristanka u seksualnosti i odnosima. Taj predmet učenike prati od predškolske do odrasle dobi, a sadržaj je prilagođen uzrastu. 

Najmlađu djecu Šveđani uče o poštivanju granica i razumijevanju jednake vrijednosti svakog pojedinca, te nastoje kod njih razviti vlastiti identitet i osjećaj sigurnosti. U višim razredima osnovne škole te u srednjoj školi, djeca uče o pubertetu, međuljudskim odnosima, kontracepciji i spolnim bolestima, ljubavi i odgovornosti, te seksualnim identitetima, pristanku i reciprocitetu.

Model zdravstvenog odgoja i obrazovanja u Zagrebu još nije osmišljen. Gradonačelnik Tomislav Tomašević početkom rujna je osnovao i imenovao Povjerenstvo za izvannastavnu aktivnost zdravstvenoga odgoja i obrazovanja u osnovnim i srednjim školama Grada Zagreba, čiji su ciljevi »priprema prijedloga kurikuluma izvannastavne aktivnosti zdravstvenoga odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole«, izrada prijedloga nastavnih materijala, te izrada i praćenje pilot provedbe kurikuluma u školama.

Prema pročelniku Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade, Luki Jurošu, zdravstveni odgoj i obrazovanje trebao bi obuhvaćati četiri komponente – zdrave stilove života, fizičko i mentalno zdravlje, prevenciju ovisnosti te spolno i reproduktivno zdravlje, a pilot provedba očekuje se u rujnu 2026. godine.

Sudionici panel rasprave na konferenciji Sveobuhvatna seksualna edukacija u lokalnom kontekstu, održanoj 9. rujna u Zagrebu, složili su se da je seksualna edukacija nužna. Također su istaknuli pozitivna iskustva iz Gorskog kotara i Rijeke, gdje je zdravstveni odgoj već implementiran u nastavu. Pozitivna reakcija roditelja i djece pokazala je da je društvo spremno za taj iskorak, navodi se na stranici organizatora konferencije, Status-M, inače organizacija koja kroz osvještavanje i informiranje, edukaciju, umrežavanje i zagovaranje mijenja norme o tome što znači biti muškarac

Nikolina Essert nije odgovorila na upit Raskrinkavanja.hr.


Zaključak

Psihologinja i psihoterapeutkinja Nikolina Essert na konferenciji za medije u organizaciji udruge U ime obitelji kazala je: »Spolni odgoj koji se naslanja na švedski model [ne poštuje faze razvoja čovjeka niti zakonitosti razvoja mozga, već] predstavlja stav da je stupanje u spolne odnose norma koju adolescenti trebaju zadovoljiti.«

Prema istrazi Raskrinkavanja.hr, švedski model zdravstvenog odgoja i obrazovanja kao primarni cilj ističe promociju zdravlja i dobrobiti učenika te stvaranje uvjeta u kojima mogu donijeti svjesne i neovisne odluke. Osim toga, Šveđani taj model prakticiraju i nadziru već desetljećima. Kritike švedskog modela uglavnom se baziraju na izrazitoj pozitivnosti prema temama vezanim uz ljudsku seksualnost, što se može protumačiti kao trivijalizacija širih društvenih problema. 

Prema istraživanju Raskrinkavanja.hr, nema dokaza koji bi potkrijepili tvrdnju da se u švedskom modelu zdravstvenog odgoja spolni odnosi predstavljaju kao »norma koju adolescenti trebaju zadovoljiti«. S obzirom na navedeno, tvrdnja Nikoline Essert je neutemeljena.


Neutemeljeno

Objava u kojoj argumentacija autora za doneseni zaključak nije potkrijepljena dovoljnom količinom podataka, informacija i činjenica ili su argumenti autora nepouzdani i potječu iz neprovjerljivih izvora. 

Ocjene koje dajemo provjerenim tvrdnjama nalaze se u našoj metodologiji.


Ovaj tekst nastao je uz podršku Open Society Institute – Sofia i sufinanciran je od strane Europske unije u sklopu Media Resilience projekta. Stavovi i mišljenja izneseni u ovom tekstu isključivo su stavovi autora i ne odražavaju nužno stavove Europske unije, Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA) ili Open Society Institute - Sofia (OSIS). Europska unija, EACEA i OSIS ne mogu se smatrati odgovornima za njih.