»Nevidljiva« javna nabava Međimurske županije i njezina bivšeg dužnosnika
Ema Grgić
_
Međimurska županija je 13 godina naručivala usluge od tvrtke njezina bivšeg dužnosnika Saše Horvata, što nije evidentirano u planu nabave ni registru ugovora. Županiji izostavljanje upisa omogućava zakonska odredba.
Foto: Međimurske novine
Saša Horvat, dugogodišnji dužnosnik Općine Šenkovec i Međimurske županije, od 2012. godine posluje s Međimurskom županijom. Međutim javna nabava između njegove tvrtke i Županije zbog »rupe u zakonu« do ožujka ove godine nije se javno objavljivala, kao što zakonski i ne predstavlja sukob interesa.
Horvat je vlasnik tvrtke Zavod za kontrolu kvalitete i conzulting, specijalizirane za inženjerstvo i tehničko savjetovanje.
U Elektroničkom oglasniku javne nabave (EOJN), nacionalnoj platformi putem koje se provode postupci javne nabave, u ožujku ove godine prvi je put evidentirana Horvatova suradnja sa Županijom. Riječ je o narudžbenici sklopljenoj u studenom 2024. godine u vrijednosti od 7750 eura, za jednomjesečno »osposobljavanje za rad na siguran način«. Županija je Zavodu za navedenu uslugu sredstva isplatila u siječnju ove godine, što je vidljivo na njezinoj stranici posvećenoj transparentnosti proračuna.
Na istoj stranici za ovu godinu navedena su još dva iznosa – u veljači je isplaćen 891 euro, a u svibnju 100 eura za »usluge tekućeg i investicijskog održavanja postrojenja i opreme«.
Oštro je u ožujku objavio priču o 11 godina dugoj poslovnoj suradnji između Međimurske županije i tvrtke Printexpert u vlasništvu supruge Saše Horvata, tadašnjeg vijećnika. Tada smo problematizirali da županijski vijećnici ne podliježu Zakonu o sprječavanju sukoba interesa, zbog čega poslovanje Printexperta sa Županijom, prema važećem zakonskom okviru, formalno ne predstavlja sukob interesa.
Saša Horvat na ovogodišnjim se lokalnim izborima ponovo kandidirao za županijskog vijećnika, ali nije izabran. Dobio je, međutim, drugi uzastopni mandat u općinskom vijeću Šenkovca, gdje je od 2013. do 2021. godine bio načelnik.
Inače, Horvat od 2009. godine, kada je započeo svoju političku karijeru, dijeli stranačku pripadnost s Matijom Posavcem, međimurskim županom u četvrtom uzastopnom mandatu. Prvo su obojica bili u Hrvatskoj narodnoj stranci, a nakon što je Posavec 2021. godine osnovao svoju stranku, Horvat joj se pridružio.
Kao što županijski vijećnici ne podliježu navedenom zakonu, isto vrijedi i za članove općinskog vijeća. Stoga ni poslovanje Županije i Horvatove tvrtke ne krši zakon.
Budući da u zakonskoj regulativi ne postoji zapreka da Županija nabavlja od njegove tvrtke, Horvat je za Oštro odgovorio kako ne smatra da u toj suradnji ima elemenata sukoba interesa.
Ipak, dok je poslovanje Županije s Printexpertom vidljivo u EOJN-u te međimurskom registru ugovora, sve do ove godine podaci o poslovanju s Horvatovom tvrtkom nisu bili vidljivi javnosti.
Razlog za to leži u činjenici da za usluge procijenjene vrijednosti do 2650 eura – kao što je većina suradnje Županije s Horvatovim Zavodom – prema Zakonu o javnoj nabavi koji je regulira, takva obaveza ne postoji.
Siva zona jednostavne nabave
Prema Zakonu, u planu nabave i registru ugovora naručitelja navode se svi predmeti nabave čija je vrijednost jednaka ili veća od 2650 eura. Naručitelj nabave niže vrijednosti nije obavezan upisati u svoj plan nabave i registar ugovora pa samim time i objaviti u EOJN-u.
Prema istom Zakonu, pravila, uvjete i postupke jednostavne nabave, odnosno nabave čija je vrijednost do 26.540 eura za robu i usluge te do 66.360 eura za radove, utvrđuje naručitelj općim aktom, što je u Međimurskoj županiji Pravilnik o provedbi postupka jednostavne nabave.
Iz Međimurske županije odgovorili su da su od početka poslovne suradnje sa Zavodom, koja je počela 2012. godine, tražene usluge iz područja zaštite na radu sklapane putem narudžbenica. No Županija nema pravilnik ili drugi posebni dokument o korištenju narudžbenica.
Narudžbenica je dokument koji može sadržavati elemente ugovora, no uglavnom se koristi za jednostavnu nabavu i jednokratne ili kratkoročne usluge.
Na pitanje je li Zavod za kontrolu kvalitete i conzulting Županiji dostavljao ponude na temelju natječaja ili je Županija tvrtki slala izravne pozive za dostavu ponuda, Saša Horvat je za Oštro odgovorio da tvrtka, s obzirom na to da se bavi poslovima zaštite na radu, pravodobno obavještava Županiju o isteku valjanosti dokumentacije i obavezi zakonskog produljenja. U sklopu toga, tvrtka je uvijek slala ponudu o visini cijene usluge produljenja dokumentacije, objasnio je.
Prema Pravilniku Međimurske županije, postupci jednostavne nabave sve do 13.270 eura mogu se provesti izdavanjem narudžbenice.
Marko Turudić, izvanredni profesor na Katedri za upravno pravo Pravnog fakulteta u Zagrebu, uputio je Oštro na tekst koji je napisao za pravni portal IUS-INFO, a u kojem se osvrnuo na problematiku jednostavne nabave u Hrvatskoj.
Tom je prigodom istaknuo da se »jednostavnost« nabave očituje u tome što se u tim postupcima gotovo u potpunosti ne primjenjuje Zakon o javnoj nabavi te se zbog izostanka pravnog lijeka često ističe po svojim koruptivnim rizicima. Turudić je kao primjer naveo 'naštimavanje' jednostavne nabave u vrijednosti od 20.000 eura, nakon čega se naknadnim aneksom sklopi ugovor dodatne vrijednosti od 10.000 eura. Time je naručitelj zaobišao javnonabavni prag, koji iznosi 26.540 eura, te prekršio zakon, koji zabranjuje dijeljenje nabave s ciljem izbjegavanja njegove primjene, objasnio je.
Iako podaci za prošlu godinu još nisu objavljeni, u statističkom izvješću Ministarstva gospodarstva o javnoj nabavi za 2023. godinu stoji da je ukupna vrijednost jednostavne nabave u Hrvatskoj iznosila gotovo dvije milijarde eura, odnosno 14 posto ukupne vrijednosti javne nabave, »što je ogroman iznos koji se troši u ovakvim netransparentnim postupcima«, napisao je Turudić te predložio ciljane zakonodavne izmjene.
U postupku jednostavne nabave niže vrijednosti treba zabraniti slanje narudžbenice samo jednom ponuditelju, a u nabavama veće vrijednosti obavezno je objavljivanje javnog poziva, smatra Turudić. Također, treba uvesti pravnu zaštitu koja omogućava podnošenje tužbe upravnim sudovima s obaveznim kratkim rokovima za presudu.
Na kraju, Turudić predlaže zabranu mijenjanja vrijednosti ugovora iznad javnonabavnog praga naknadnim aneksima te podizanje pragova za jednostavnu nabavu. Ovakvim bi se izmjenama povećala transparentnost te spriječila zloupotreba u javnoj nabavi.